Ať už podnikáte a k výkonu profese potřebujete pouze kancelář nebo máte benevolentního šéfa, který vám umožní pracovat z domova, tedy v režimu home office, zařiďte si pracovní prostor tak, abyste ke své činnosti měli dostatek pohodlí a klid.
Na to, jak se vám bude v takové domácí kanceláři pracovat, má důležitý vliv i její umístění. Jestliže se chystáte stavět, začleňte domácí kancelář do celkového projektu domu. V případě, že si pořizujete nový byt, i zde je možnost v počátečních fázích projektu upravit dispozice a vytvořit potřebné zázemí. S šikovným designerem byste měli teoreticky najít odpovídající prostory i ve stávajícím bydlení. Prakticky samozřejmě záleží na velikosti, která se nabízí.
Kancelář v domě
V ideálním případě by kancelář v domě měla mít svůj vlastní vchod. I když třeba pracujete online, čas od času je nutné přijmout klienta, kterému by rozhodně nebylo po chuti, a nejspíš i vám, kdyby měl procházet vaším soukromím, kde se například válí poházené dětské hračky. Samostatný vstup striktně oddělí soukromou a pracovní oblast a vy nebudete muset před každou návštěvou uklízet. Ostatně vstup byste měli oddělovat už příchodem na pozemek, kde je třeba u branky umístit zvonek s vizitkou firmy, aby vás klienti neustále nehledali u vás doma. Umístění kanceláře zvažujte i s ohledem orientaci domu. Je to přece jenom místo, kde budete trávit minimálně osm hodin denně, proto byste se v něm měli cítit dobře. Pokud jste zimomřiví, nezařizujte ji na severní straně. Na západní by vám bylo od jara do podzimu pro změnu pořádné horko. Podle odborníků představuje nejlepší polohu pro kancelář východ. Jednak vás ráno probere brzké světlo a za druhé se místnost nebude během dne přehřívat, což je pro práci mnohem příjemnější.
Pracujeme v bytě
Také kancelář spojená s bytem se dá vyřešit jako čistě pracovní prostor. Zde musíte počítat s tím, že ve většině případů je vstup do bytu společný jak pro rodinu, tak pro obchodní partnery, takže je jenom na vás, koho si dovnitř pozvete a koho vezmete raději na pracovní schůzku do restaurace. I v bytě byste měli mít ke své práci k dispozici samostatnou místnost, ideálně se nacházející stranou společenských zón. Někteří lidé řeší nedostatek prostoru umístěním kanceláře do šatny nebo komory, což je špatně nejenom proto, že jde obvykle o malé místnosti, kam se vejde tak maximálně stůl, židle a pár šanonů, ale zásadní důvod, proč šatnu, ani komoru nebrat, je absence přirozeného světla. Stručně řečeno, chybí v nich okno.
Zkuste se zamyslet nad dispozicemi jednotlivých místností, možná zjistíte, že některou z nich můžete přepažit lehkou příčkou tak, aby vám v nově vzniklém prostoru zůstalo denní denní světlo.
Pokud ani tato možnost pro vás nepřipadá v úvahu, na řadu přichází pracovní kout. Stejně jako v případě samostatné kanceláře, i ten by měl stát mimo rodinné dění. Větší soukromí vám poskytne paraván nebo závěs, za kterými se dá při dobré vůli pracovat, i když jsou členové rodiny doma.
Vybavení pro home office
Rozhodně zapomeňte na to, že do domácí kanceláře nastěhujete starou rozvrzanou židli, kterou jste vyřadili z ,,běžného provozu“, ale na práci bude ještě dobrá. Na oné židli byste přece měli sedět osm hodin pět dní v týdnu. I kdyby dva tři dny, pokud z části ještě docházíte jinam, vaše páteř a plotýnky i tak dostanou pořádně zabrat. Prvním kouskem nábytku proto bude vhodné kancelářské křeslo, které by mělo být především ergonomické, tj. stabilní, s nastavitelnou výškou sedáku, opěrek rukou i hlavy a otočné. Opěradlo, sedák i opěrky by měly být potažené prodyšným materiálem, který zajistí příjemné posezení i v letních měsících.
Další nezbytné vybavení představuje stůl. Ten by měl odpovídat vaší výšce, proto byste se k němu měli v obchodě posadit a vyzkoušet, nakolik vám vyhovuje. Důležitá je i plocha stolu, která se odvíjí od pomůcek, které potřebujete k vaší práci (minimálně počítač a tiskárnu). Jestliže si zařizujete kancelář pouze pro vlastní potřebu a nikoli na reprezentaci, soustřeďte se při vybírání židle i stolu hlavně na kvalitu a praktičnost, vzhled řešte až jako poslední. I při zachování přirozeného světla nesmí chybět na pracovním stole lampa, nejlépe s otočným ramenem pro nastavení správného úhlu a samozřejmě s vhodným světlem. Nejméně oči zatěžuje zářivkové svítidlo s denní bílou barvou. Velikost prostoru určuje další vybavení, například úložné kontejnery, skříňky, knihovnu a podobně. Pokud v kanceláři přijímáte návštěvy, nezapomeňte na další židli, lépe alespoň dvě, a věšák. Do samostatné místnosti se hodí i květiny, pár obrázků a dalších dekorací pro příjemnější atmosféru.
Doplňky
V domácí kanceláři mějte při ruce rychlovarnou konvici, čaj, kávu, malou lednici a dostatek pomůcek, od papíru až po různé desky, obaly apod. Jde o to, abyste kvůli každému šálku kávy, listu papíru nebo sklenice s pitím nemuseli běhat do bytu, kde na vás rodina nepochybně vychrlí spoustu informací, díky nimž se pak už ani nemusíte k práci vrátit. Nezapomeňte, že minimální osmihodinovou pracovní dobu musíte dodržovat i v ,,domácích podmínkách“.
Text: Emma Hildová
Foto: Bonami, Ikea