zpět

Od květinových dětí až po designové kousky Phillipe Starcka

Stejně jako se do módy vrací prvky dob minulých, pozadu nezůstává ani interiérový design, ve kterém se v poslední době čím dál častěji objevují výrazné retro kousky, a to jak v nábytku, tak i v doplňcích.

Slovem retro obvykle označujeme věci patřící minulosti. V interiérovém designu představuje pomyslný návrat do 60., 70. a 80. let minulého století. Odpověď na otázku, proč je retro jedním z trendů dnešní doby, bychom mohli hledat v určité nostalgii, úctě k léty prověřené kvalitě, ale i respektu k dobám, ve kterých se odehrávaly převratné události, jež měly pozoruhodný vliv na vývoj designu jako takového.

Zlaté šedesátky

Obecně bývají šedesátá léta minulého století často označována jako doba květinových dětí, která s sebou přinesla určité společenské uvolnění a s ním i změnu životního stylu. Svoboda se skloňovala ve všech pádech a projevovala se nejenom v módě, hudbě, ale také v interiérovém designu. Pro toto období se typickou stala kombinace bezpočtu geometrických vzorů potkávajících se na jedné ploše. Samozřejmě nechyběly ani květinové vzory, syté barvy jako žlutá, zelená, červená, tyrkysová a extravagantní doplňky. Konec zlaté éry už ovlivnil futurismus, který proměnil uvolněnost a bezstarostnost v zájem o budoucnost a nové možnosti, jež nabízely nové technologie. Právě technologický pokrok a rozvoj umělých hmot umožnily dodat nábytku nové tvary, struktury a linie. Z této doby pochází i plastový nábytek světoznámého finského designera Eero Aarnia, či jeho pověstná křesla Ball Chair a Bubble Chair.

Objevná léta sedmdesátá

Nové technologie, lety do vesmíru, objevy. To všechno ovlivnilo svět designu sedmdesátých let. Nábytek získal ještě zaoblenější tvary, náměty hledali někteří designeři v přírodě, jiní se nechali inspirovat science fiction. Nastal odklon od výrazných barev, v popředí se objevily odstíny hnědé, zelené, oranžové nebo žluté. Ještě více se zvedl zájem o nové materiály a využívání nových technologií. V tomto období se prosadil zejména italský designer Alessandro Mendini. Byla to tak trochu doba kýčů, ke které přispěl, mírně řečeno, svým ulítlým nábytkem, jemuž stálo v čele křeslo Proust, které má v „rodném listě“ rok 1978.

Ikony osmdesátek

Také v osmdesátých letech vznikala spousta zajímavých věcí, které svým pojetím předběhly dobu a mají nám co říct i po několika dalších desetiletích. Stylově vládl pluralismus. Vedle úhledného a elegantního designu jste mohli najít nonkonformní produkty, technologicky i materiálově vyspělá řešení, předměty odrážející nejenom svůj původ, ale i stále větší globalizaci v tomto odvětví. K osmdesátkám jednoznačně patří designer Phillipe Starck. Pro některé je to nejvýznamnější postava nejenom osmdesátých let, pro jiné marketingový mág, který si k věhlasu svých produktů pomáhal dobře načasovanými informacemi o svém bohémském životě. Jedno je ale třeba Starckovi přiznat, jeho návrhům nechybí vtip, funkce a nekomplikovanost, a také to, že dokázal při své tvorbě sestoupit z piedestalu nedotknutelnosti a pronikl i do běžných domácností.

Retro kouzlo

Pokud se necítíte na kompletní vybavení bytu či domu v retro stylu připraveni, a přesto byste rádi kousek minulých časů do svého domova pustili, soustřeďte se na doplňky. Hezkým doplňkem se mohou stát lampy, domácí přístroje připomínající dobu našich babiček, anebo gramofony, rádia a podobně. Kdo chce jít dál, může sáhnout po jednotlivých kouscích nábytku, které ve společnosti moderního zařízení vytvoří efektní solitér.

 

 

Text: Emma Hildová

Foto: Tchibo

 

Od květinových dětí až po designové kousky Phillipe Starcka Od květinových dětí až po designové kousky Phillipe Starcka Od květinových dětí až po designové kousky Phillipe Starcka
Prohlédnout galerii (3)