Stejně jako se do módy vrací prvky dob minulých, pozadu nezůstává ani interiérový design, ve kterém se v poslední době čím dál častěji objevují výrazné retro kousky, a to jak v nábytku, tak i v doplňcích.
Slovem retro obvykle označujeme věci patřící minulosti. V interiérovém designu představuje pomyslný návrat do 60., 70. a 80. let minulého století. Odpověď na otázku, proč je retro jedním z trendů dnešní doby, bychom mohli hledat v určité nostalgii, úctě k léty prověřené kvalitě, ale i respektu k dobám, ve kterých se odehrávaly převratné události, jež měly pozoruhodný vliv na vývoj designu jako takového.
Zlaté šedesátky
Obecně bývají šedesátá léta minulého století často označována jako doba květinových dětí, která s sebou přinesla určité společenské uvolnění a s ním i změnu životního stylu. Svoboda se skloňovala ve všech pádech a projevovala se nejenom v módě, hudbě, ale také v interiérovém designu. Pro toto období se typickou stala kombinace bezpočtu geometrických vzorů potkávajících se na jedné ploše. Samozřejmě nechyběly ani květinové vzory, syté barvy jako žlutá, zelená, červená, tyrkysová a extravagantní doplňky. Konec zlaté éry už ovlivnil futurismus, který proměnil uvolněnost a bezstarostnost v zájem o budoucnost a nové možnosti, jež nabízely nové technologie. Právě technologický pokrok a rozvoj umělých hmot umožnily dodat nábytku nové tvary, struktury a linie. Z této doby pochází i plastový nábytek světoznámého finského designera Eero Aarnia, či jeho pověstná křesla Ball Chair a Bubble Chair.
Objevná léta sedmdesátá
Nové technologie, lety do vesmíru, objevy. To všechno ovlivnilo svět designu sedmdesátých let. Nábytek získal ještě zaoblenější tvary, náměty hledali někteří designeři v přírodě, jiní se nechali inspirovat science fiction. Nastal odklon od výrazných barev, v popředí se objevily odstíny hnědé, zelené, oranžové nebo žluté. Ještě více se zvedl zájem o nové materiály a využívání nových technologií. V tomto období se prosadil zejména italský designer Alessandro Mendini. Byla to tak trochu doba kýčů, ke které přispěl, mírně řečeno, svým ulítlým nábytkem, jemuž stálo v čele křeslo Proust, které má v „rodném listě“ rok 1978.
Ikony osmdesátek
Také v osmdesátých letech vznikala spousta zajímavých věcí, které svým pojetím předběhly dobu a mají nám co říct i po několika dalších desetiletích. Stylově vládl pluralismus. Vedle úhledného a elegantního designu jste mohli najít nonkonformní produkty, technologicky i materiálově vyspělá řešení, předměty odrážející nejenom svůj původ, ale i stále větší globalizaci v tomto odvětví. K osmdesátkám jednoznačně patří designer Phillipe Starck. Pro některé je to nejvýznamnější postava nejenom osmdesátých let, pro jiné marketingový mág, který si k věhlasu svých produktů pomáhal dobře načasovanými informacemi o svém bohémském životě. Jedno je ale třeba Starckovi přiznat, jeho návrhům nechybí vtip, funkce a nekomplikovanost, a také to, že dokázal při své tvorbě sestoupit z piedestalu nedotknutelnosti a pronikl i do běžných domácností.
Retro kouzlo
Pokud se necítíte na kompletní vybavení bytu či domu v retro stylu připraveni, a přesto byste rádi kousek minulých časů do svého domova pustili, soustřeďte se na doplňky. Hezkým doplňkem se mohou stát lampy, domácí přístroje připomínající dobu našich babiček, anebo gramofony, rádia a podobně. Kdo chce jít dál, může sáhnout po jednotlivých kouscích nábytku, které ve společnosti moderního zařízení vytvoří efektní solitér.
Text: Emma Hildová
Foto: Tchibo