zpět

Noční můra jménem stěhování. Můžete si ho zjednodušit a už se jen těšit na nové bydlení

Raději dvakrát vyhořet než se jednou stěhovat. Kdo se už někdy v životě stěhoval, naprosto přesně ví, o čem je řeč. Zabalit pár věcí je snadné, ale složit do krabic určitou etapu našeho bytí vyžaduje disciplínu, která nám pomůže přestěhovat to nejdůležitější...

Sedíte nad hromadou upomínkových předmětů, knih, různých dárků a bůhvíčeho dalšího a sbíráte síly, abyste se zbavili nepotřebného, které stejně už dávno leželo na dně skříní. A pokud všechny ty věci přestěhujete, nejspíš opět skončí někde ve skříni, kde budou dál zabírat místo. Jenže pozor, není nepotřebné jako nepotřebné.

 

Chce to myslet

I když vás láká spíš vyhodit desky se starými písemnostmi než krabici odznáčků z dětských let, nedělejte to. Mohlo by se vám totiž stát, že s papíry vyhodíte i důležité dokumenty jako například potvrzení o zaměstnání, které byste později pracně sháněli. Takže nejdříve je nutné veškeré věci důkladně roztřídit, což není tak úplně snadné. Zkuste si přitom odpovědět na následující otázky: co stále potřebuji a co již nikoli, a jak citově jsem svázán/a s danou věcí. Laicky řečeno, zbavte se starého a neplatného, tedy časopisů, odborných publikací, knih, které jste přečetli jenom jednou, účtenek na věci, které třeba už dávno nemáte apod. Je sice hezké, že na vás vaše ratolesti myslely při každém školním výletě, odkud vám vozily kamínky, přívěsky, obrázky apod. Nechte si pár věcí, třeba těch, do kterých vložily vlastní tvůrčí invenci a se zbytkem se rozlučte. Stojíte právě před šatní skříní? Vyhoďte všechno, co je vám malé, protože když jste do toho nezhubli ve starém bytě, v novém to nebude lepší. Koneckonců, můžete se utěšovat myšlenkou, že budete mít v nových skříních alespoň prostor pro nové hadříky.

 

Vybavení

Zamyslete se také nad tím, zda si s sebou do nového domova vezmete i nábytkové vybavení. Nelze počítat s tím, že všechno, co jste měli ve starém bytě, padne jako ulité do bytu nového. Rozmyslete si proto, co už vám pomalu dosluhuje a zda by nebylo lepší pořídit si alespoň nový koberec, sedací soupravu nebo postel do ložnice. Musíte proto myslet také na to, kam se starým nábytkem a dalším vybavením. Některé věci se dají vyhodit do kontejneru, s jinými budete muset zajet do sběrného dvora. To je zase další starost navíc. Poptejte se ve stěhovací firmě, jestli vás za úplatu starého nábytku nezbaví sami. 

 

Co s vámi a co se stěhovací firmou

I když jsou dnes stěhovací firmy pojištěné proti ztrátě a poškození věcí a za váš majetek během stěhování ručí, takže byste při případné nehodě neutrpěli žádnou finanční ztrátu, je lepší, pokud některé věci budete převážet vy sami. Do této kategorie patří veškeré doklady rodiny, to znamená rodné listy, oddací listy, doklady o studiu, dokumenty související se zaměstnáním nebo podnikáním, případně majetkem. Jde o to, že v hromadě krabic se jedna poměrně snadno ztratí a vy pak budete mít spoustu starostí navíc s vystavováním dokladů nových. Do této kategorie patří i různé cennosti, jako šperky, obrazy, porcelán apod.

 

Na vlastní pěst či s odborníky

V zásadě máte dvě možnosti: buď se přestěhovat s pomocí party kamarádů, známých či příbuzných, nebo celou akci svěřit do rukou odborníků ze stěhovací firmy. Jestliže se rozhodnete pro variantů svépomocí, zajistěte si nejenom schopnou pracovní sílu, ale také dostatek krabic, pytlů, lepenek a auto. Vzhledem k tomu, že dnes je trendem spíš modulární odlehčený nábytek a nikoli ohromné kompaktní nábytkové stěny, navíc se vše dá rozmontovat, bude vám stačit i menší dodávka. Většina starostí vám odpadne, pokud si objednáte stěhovací firmu. Ta zajistí dostatečný počet lidí, krabice pro převoz, které si lze odkoupit nebo pronajmout, případně další potřeby k balení. Cena za stěhování se obvykle vypočítává podle velikosti bytu, počtu kusů nábytku a toho, zda se stěhujete v rámci města, či mimo něj. Raději počítejte i s příplatky v domě bez výtahu, případně za stěhování během víkendu.

 

Nečekejte na poslední chvíli

Stěhování je dlouhodobě chystaná akce. Takže ve chvíli, kdy se rozhodnete k přesunu za lepším, začněte postupně probírat věci a zbavovat se těch, které už nepotřebujete. Jde o to, že právě třídění vám zabere dost času a pár dní před vlastním stěhováním rozhodně nebudete mít čas na sentimentální vzpomínky a házení si korunou, zda si z piety ponecháte to, či ono. Stejně jako bývá nepořádek při stěhování, binec vznikne i při vybalování věcí. Pokud se nechcete dočkat toho, že budete hledat věci ještě týdny po tom, co jste se přestěhovali, všechny krabice dobře označte, lépe se v nic pak vyznáte.
 

Cena sem, cena tam

Jak jsme již zmínili, základní cena za stěhování se odvozuje podle velikosti bytu, počtu kusů nábytku, vzdálenosti a třeba i vynesení při absenci výtahu. Stěhovací firma vám zajistí demontáž nábytku a vlastní balení. Některé firmy si také započítávají poplatek za auto. Můžete se ale setkat i s hodinovou odměnou jednotlivých zaměstnanců, kteří budou u vás pracovat. V některých případech je dokonce možné si pronajmout sklad, kam lze vybavení dočasně uložit. Zde se cena vypočítává podle zabrané plochy.

 

Na co ještě nezapomenout

Jestliže se rozhodnete vyměnit byt, koupit dům a podobně, neznamená to, že se jenom zabalíte a přestěhujete. Je totiž třeba myslet i na služby spojené s užíváním bytu. V dostatečném časovém předstihu si proto zařiďte ukončení odběru plynu a elektřiny v původním bydlišti, kde se provede odpočet. Následně je třeba si sjednat další odběr v novém bydlišti. Nezapomeňte na převedení televize, rozhlasu, internetu a v případě, že máte pevnou telefonní linku, tak i jí. Změnu adresy je třeba nahlásit na poště a také ve všech institucích a úřadech, se kterými přicházíte do styku. Se stěhováním je pak spojená i výměna osobních dokladů.

 

Text: Emma Hildová

Foto: Freeimages

Noční můra jménem stěhování. Můžete si ho zjednodušit a už se jen těšit na nové bydlení Noční můra jménem stěhování. Můžete si ho zjednodušit a už se jen těšit na nové bydlení
Prohlédnout galerii (2)

Podobné projekty