zpět

Pracujeme z domova. Aneb home office pro každého

Na to, jak vám půjde práce od ruky, má nesporný vliv nejenom vybavení domácí kanceláře, ale i její umístění v rámci bytu či domu. Jestliže se teprve chystáte dům stavět, začleňte domácí kancelář do projektu. V případě, že si pořizujete „jen“ nový byt, máte šanci si v počáteční fázi projektu daný prostor vhodně upravit a vytvořit tak odpovídající zázemí.

S šikovným designerem byste měli teoreticky najít vhodné prostory i ve stávajícím bydlení. Prakticky však záleží na velikosti a dispozicích, která byt nabízí.

Kancelář v domě

V ideálním případě by kancelář umístěná v rodinném domě měla mít svůj vlastní vchod. I když třeba pracujete online, čas od času je nutné přijmout klienta, kterému by rozhodně nebylo po chuti, a nejspíš ani vám, kdyby měl procházet vaším soukromým prostorem, kde se válí například pohozené dětské hračky. Samostatný vstup striktně oddělí soukromou a pracovní zónu a vy nebudete muset před každou návštěvou uklízet. Ostatně vstup byste měli oddělovat už příchodem na pozemek, kde je třeba u branky umístit zvonek s vizitkou firmy, aby vás klienti neustále nehledali u vás doma. Umístění kanceláře zvažujte i s ohledem na orientaci domu. Je to přece jenom místo, kde budete trávit minimálně osm hodin denně, a proto byste se v něm měli cítit dobře. Pokud jste zimomřiví, nezařizujte ji na severní straně. Na západní by vám bylo od jara do podzimu pro změnu pořádné horko. Podle odborníků představuje nejlepší polohu pro domácí kancelář východ. Jednak vás ráno probere brzké světlo a za druhé se místnost nebude během dne přehřívat, což je pro práci mnohem příjemnější. 

Pracujeme v bytě

Také kancelář spojená s bytem se dá vyřešit jako čistě pracovní prostor. Zde musíte počítat s tím, že ve většině případů je vstup do bytu společný jak pro rodinu, tak pro obchodní partnery, takže je jenom na vás, koho si dovnitř pozvete a koho vezmete raději na pracovní schůzku do blízké kavárny či restaurace. I v bytě byste měli mít ke své práci k dispozici samostatnou místnost, nacházející se ideálně stranou společenských zón. Někteří lidé řeší nedostatek prostoru umístěním kanceláře do šatny nebo komory, což je špatně nejenom proto, že obvykle jde o malé místnosti, kam se vejde tak maximálně stůl, židle a pár šanonů, ale zásadní důvod, proč šatnu ani komoru nebrat, je absence přirozeného světla. Stručně řečeno, chybí v nich okno.

Zkuste se zamyslet nad dispozicemi jednotlivých místností. Možná zjistíte, že některou z nich můžete přepažit lehkou příčkou tak, aby vám v nově vzniklém prostoru zůstalo denní světlo.

Pokud ani tato možnost pro vás nepřipadá v úvahu, na řadu přichází pracovní kout. Stejně jako v případě samostatné kanceláře, i ten by měl stát mimo rodinné dění. Větší soukromí vám poskytne paraván nebo závěs, za kterými se dá při dobré vůli pracovat, i když jsou členové rodiny doma.

Vybavení pro home office

Rozhodně zapomeňte na to, že do domácí kanceláře nastěhujete starou rozvrzanou židli, kterou jste vyřadili z „běžného provozu“, ale na práci bude ještě dobrá. Na oné židli byste přece měli sedět osm hodin pět dní v týdnu. A i kdyby jen dva tři dny, pokud z části ještě docházíte jinam, vaše páteř a plotýnky i tak dostanou pořádně zabrat. Prvním kouskem nábytku proto bude vhodné kancelářské křeslo, které by mělo být především ergonomické, tj. stabilní, s nastavitelnou výškou sedáku, opěrek rukou i hlavy a otočné. Opěradlo, sedák i opěrky by měly být potažené prodyšným materiálem, který zajistí příjemné posezení i v letních měsících.

Další nezbytné vybavení představuje stůl. Ten by měl odpovídat vaší výšce, proto byste se k němu měli v obchodě posadit a vyzkoušet, nakolik vám vyhovuje. Důležitá je i plocha stolu, jejíž velikost se v zásadě odvíjí od pomůcek, které potřebujete k vaší práci (minimálně počítač a tiskárnu). Jestliže si zařizujete kancelář pouze pro vlastní potřebu a nikoli na reprezentaci, soustřeďte se při vybírání židle i stolu hlavně na kvalitu a praktičnost, vzhled řešte až jako poslední. I při zachování přirozeného světla nesmí na pracovním stole chybět lampa, nejlépe s otočným ramenem pro nastavení správného úhlu a samozřejmě s vhodným světlem. Nejméně oči zatěžuje zářivkové svítidlo s denní bílou barvou. Velikost prostoru určuje další vybavení, například úložné kontejnery, skříňky, knihovnu a podobně. Pokud v kanceláři přijímáte návštěvy, nezapomeňte na další židli, lépe alespoň dvě, a věšák. Do samostatné místnosti se hodí i květiny, pár obrázků a dalších dekorací pro příjemnější atmosféru.

Doplňky

V domácí kanceláři mějte při ruce rychlovarnou konvici, čaj, kávu, malou lednici a dostatek pomůcek, od papíru až po různé desky, obaly apod. Jde o to, abyste kvůli každému šálku kávy, listu papíru nebo sklence s pitím nemuseli běhat do bytu, kde na vás rodina nepochybně vychrlí spoustu informací, kvůli nimž se pak už ani nemusíte k práci vrátit. Nezapomeňte, že minimální osmihodinovou pracovní dobu musíte dodržovat i v „domácích podmínkách“.

Text: Emma Hildová

Foto: Bonami, Ikea

Pracujeme z domova. Aneb home office pro každého Pracujeme z domova. Aneb home office pro každého Pracujeme z domova. Aneb home office pro každého
Prohlédnout galerii (4)

Podobné projekty