Základním cílem vzdělávání je vytvářet celoživotní návyky. Úspěch obecně v mnohém vyžaduje schopnost získávat kvalitní znalosti. A základem těchto učebních dovedností jsou studijní návyky, které se budují od rané školní docházky.
I když termín studijní návyky používáme často, možná zapomínáme, co se pod ním skrývá a užíváme jej jaksi bezmyšlenkovitě. Je zřejmé, že chceme, aby studenti studovali a většina studia přitom probíhá mimo třídu. Aby studenti studovali rádi, je nutné vytvořit dobré studijní návyky, a to lze jen v prostředí, které podporuje koncentraci.
Souvislost zvyku a koncentrace
Co je vlastně návyk, zvyk? Činnosti, které provádíme automaticky a bez dlouhého přemýšlení. Lidská mysl je stroj na vytváření návyků a jako takový hledá akce prováděné konzistentně v konkrétním prostředí, aby je potom umožňoval provádět znovu a znovu. Například nemusíte přemýšlet o tom, kde se ve vaší ložnici nachází spínač světel, jak v autě sešlápnout plyn nebo brzdu nebo jak si poradit s klávesnicí počítače. Tyto činnosti jste už vykonali tolikrát, že se z nich staly zvyky.
Jak udržet pozornost s pomocí vhodného prostředí
Správné studijní prostředí sílu návyků využívá. Podporuje přemýšlení o konceptech, o nichž se studenti učí, ale neposkytuje žádné rušivé elementy, které by mohly rozptylovat a stát se překážkou ve studiu. Zde jsou tři rady, díky nimž bude studijní prostředí svou funkci vykonávat efektivně.
1. Žádné chytré technologie
V moderním světě jsou děti připoutány k iPodům, chytrým telefonům, textovým zprávám, Facebooku a dalším technologickým vymoženostem odvádějícím pozornost od skutečného světa. Vytvořily si zvyk kontrolovat tyto zdroje několikrát za hodinu. Tyto návyky se ale během studia negativně podepisují na koncentraci a připomínají, že je čas podívat se na telefon nebo na počítač.
Takový multitasking bohužel brání získávání kvalitních znalostí. Trvá nějaký čas, než se pozornost přesune z domácích úkolů na nějaký jiný zdroj informací, a další čas, než se pozornost vrátí zpět. To nejen ovlivňuje dobu potřebnou k dokončení práce, ale také kvalitu samotného studia.
Chcete-li vytvořit efektivnější pracovní prostředí, bude nutné dát vzniknout takzvané „nerušivé zóně“. Všechny chytré technologie stáhněte z dosahu dítěte – telefon, iPad a další. Z počítače, který pravděpodobně ke studiu využívá, odstraňte komunikační technologie jako je třeba Skype, aby nebyl student v pokušení místo studia chatovat. Zakažte mu také surfování po internetu a zejména Facebook.
2. Vše potřebné ať mají při ruce
Návyky, které si děti vytvářejí, sahají až na úroveň, kde by měly hledat nástroje a potřeby, které ke studiu potřebují. To znamená, že dětský studijní prostor by měl být nastaven tak, aby nemusely každý den hledat tužky, gumy, kalkulačky a další. Děti, které se učí u vlastního stolu, by měly mít tento stůl uspořádaný každý den stejným způsobem a to tak, aby vše potřebné měly při ruce. Děti, které se učí doma u společného stolu, by měly mít poblíž umístěný koš nebo podnos se zásobami, kde mohou pravidelně najít to, co potřebují, aniž by museli trávit spoustu času přemýšlením o tom, jak se na učení připravit a co všechno budou potřebovat.
3. Při studiu se sedí, ne leží
Moderní technologie jsou natolik flexibilní, že nekladou mnoho omezení na to, kde a jak děti studují. Je běžné vidět dítě, jak píše u stolu domácí úkol, potom pracuje na přenosném počítači na podlaze, a nakonec leží na gauči a čte knihu. Jenže úroveň soustředění se ve všech polohách a na všech místech neudržuje stejně dobře: je těžší se koncentrovat, když ležíte na podlaze nebo jste podepření na posteli, než když sedíte u stolu. Při ležení je totiž tělo běžně zvyklé odpočívat a spát a není žádoucí, aby dítě během učení bojovalo s ospalostí. Ležení navíc podporuje pasivní čtení: je těžké dělat si poznámky nebo psát vleže. Takže studenti, kteří leží, vykazují při učení mnohem menší aktivitu než ti, kteří sedí. Je třeba, aby si dítě vytvořilo asociaci – sedím, učím se. Na to naváže vznik systému návyků, které v dobře strukturovaném prostředí bez rušivých technologií povedou k získávání kvalitních informací efektivním způsobem. A pokud to dítě zvládne, vydrží mu takové návyky po celý život.
Kateřina Hájková
fotografie: Shutterstock