Služba profesionální hospodyně se stále běžnější stává i v Česku, cena za hodinu úklidu domácnosti se pohybuje kolem 150 korun, a řadě velmi zaneprázdněných jedinců snímá z beder mnoho starostí. Co taková hospodyně potřebuje, aby u klienta uspěla a dočkala se dalších doporučení?
Dříve mladí lidé ve studentských letech (nejen) odjížděli za prací-úklidem do zahraničí, kde mnohdy zůstali a založili zde prosperující firmy zprostředkovávající tyto služby ve velkém. V posledních letech se tyto možnosti stávají dostupnějšími i v Česku a jedná se přitom o práci zodpovědnou, která dokáže vytvořit mnoho radosti. Klíčové je především založit ji na odpovídajícím vztahu s klientem, ten by měl stát na vzájemné důvěře a respektu. Jak toho docílit?
1. Pochopte, co očekává
Začněte tím, že vytvoříte seznam všech činností, které navrhujete, že v domě provedete, a ten potom projděte společně s klientem tak, abyste se ujistili, že splníte jeho očekávání. Souhlaste s tím, že po jednom či dvou týdnech zaměstnavatel vaši práci zkontroluje a poté vám sdělí, jak vidí spolupráci v budoucnu – zda si plácnete na trvalo, či ne.
2. Zeptejte se na kritická místa i cennosti
Zeptejte se ho na kritická místa, na něž byste si měli dávat pozor – například křehké rolety; okna, která je třeba otvírat pomalu; umyvadla a vanu, jež lze poškodit pádem jiného předmětu na jejich povrch. Zajímejte se také, zda existují oblasti, které byste neměli uklízet buď vůbec, nebo jen tehdy, když se klient bude nacházet ve vašem dosahu. Ujasněte si všechny tyto limity i způsob, jímž ovlivňují vaši práci, a zakomponujte tuto skutečnost do své úklidové koncepce. V souladu s tím vzneste dotaz i na cennosti a způsob, jak byste s nimi (ne)měli nakládat.
3. Připravte plán dalších požadavků
Je možné, že čas od času bude zaměstnavatel požadovat úkony přesahující běžnou rutinu, kterou dostanete na starost. Takový požadavek může zahrnovat speciální jednorázové úkony, jako je mytí oken, čištění koberců nebo i praní a žehlení prádla či cesta do prádelny. Proto je moudré předem nastavit jak zásady pro zadávání doplňkových služeb (například oznamování několik pracovních dnů dopředu), tak i ceník, který je bude charakterizovat. Předejdete tak panice při oznámení na poslední chvíli i zklamání, že nemůžete zůstat déle, abyste splnili speciální požadavek.
4. Komunikujte
Vyhraďte si čas, aby vám klient mohl poskytnout konstruktivní zpětnou vazbu, abyste věděli, jak je s vaším výkonem spokojený. Takové pravidelné konzultace lze provést osobně či telefonicky, formu komunikace byste měli nechat na zvážení klientovi. Ideální je nastavit jejich četnost vždy po jednom či dvou týdnech s tím, že se vždy vzájemně ujistíte, že jste stále v souladu se současným nastavením. Pokud to z jedné strany tak nebude, dostanete příležitost promluvit a nebudete se muset stresovat s tím, kdy zaměstnavateli povíte nepříjemnou výtku (a platí to i pro něho – bude vědět, že se s vámi setká a vyřešíte, co je potřeba).
5. Dodržujte zlaté pravidlo
Řiďte se zlatým pravidlem: Buďte laskaví, ochotní a uctiví a totéž očekávejte od svého zaměstnavatele. Bude-li vám něco z toho scházet, neváhejte se ozvat. A vyzněte k takovému přístupu i klienta – pokud ve vaší spolupráci cokoliv postrádá, měl by se hned ozvat (ideálně na pravidelných naplánovaných setkáních, o nichž hovoříme výše).
Kateřina Hájková
fotografie: Shutterstock